Оригинал (Original)
Автори: Петкова, Е. И.
Заглавие: Компетентности и подходи в съвременния литературнообразователен дискурс
Ключови думи: образователни компетентности, компетентностни подходи,

Абстракт: Статията аргументира необходимостта от промяна на традиционната образователна парадигма – преминаването от обучение към образоване, от знаене към можене, от предметноориентирани към компетентностно- ориентирани подходи. Извършен е ретроспективен обзор на навлизането на понятието „компетентности“ в литературнообразователната ни реалност. Отчетени са обективните причини за формалното приложение на компетентностния подход в образователните ни практики. Тезата е подкрепена със становища на съвременни учени методици. Представени са идеи за реализацията на компетентностния подход в литературнообразователната прагматика – следването на тематичния принцип за структуриране на учебното съдържание по литература за изграждането на социокултурни, литературни и комуникативни компетентности.

Библиография

    Издание

    Национална конференция с международно участие, том том 35, брой 2, стр. стр. 123-127, 2020, България, Сливен, Издателство на Технически университет - София, ISBN ISSN 1311-2864 (print), ISSN 2682-9827 (online).

    Издателските права се държат от "Известия на съюза на учените - Сливен"

    Пълен текст на публикацията

    Autors: Petkova, E. I.
    Title: Competences and approaches in the contemporary literary-educational discourse.
    Keywords: educational competencies, competence approaches, thematic principle

    Abstract: The article argues the need to change the traditional educational paradigm - the transition from training to education, from knowledge to ability, from subject-oriented to competence-oriented approaches. A retrospective review of the entry of the concept of "competencies" in our literary and educational reality has been made. The objective reasons for the formal application of the competence approach in our educational practices are taken into account. The thesis is supported by opinions of modern scientific methodologists. Ideas for the realization of the competence approach in the literary-educational pragmatics are presented - following the thematic principle for structuring the educational content in literature for the building of socio-cultural, literary and communicative competences.

    References

      Issue

      Bulletin of the Union of Scientists - Sliven, vol. 35, issue 2, pp. 123-127, 2020, Bulgaria, Sliven, ITUS, ISBN ISSN 1311-2864 (print), ISSN 2682-9827 (online).

      Copyright "Известия на съюза на учените - Сливен"

      Full text of the publication

      Вид: пленарен доклад в национален форум с межд. уч., публикация в реферирано издание