Оригинал (Original)
Автори: Николов, Н. Д., Лазов, Л. Д.
Заглавие: Пресмятане и анализ на остатъчните напрежения и деформации в лята греда за заден мост на товарен автомобил
Ключови думи: steel casting, residual stress, residual deformation, finite

Абстракт: In this article the residual stresses and residual deformations in heavy vehicle rear axle cast beam are shown and analyzed. These parameters are calculated by computer simulation using the finite element method. It is shown that the residual stresses are higher only in some areas that are labeled and explained. It is also shown that the residual deformations are under the permissible limit. Major source of residual stresses are metal coolers of flanges and the bases of the feeders. An overall heat treatment to remove stresses in the finished product is recommended.

Библиография

  1. P. Beeley, 2001, Foundry Technology, Second edition, Oxford, UK, Butterworth-Heinemann
  2. A. Paine et al., 2007, Validation of stress prediction during solidification of cast components, Solidification Processing 07 Conference, pp. 1-6, 23-25 July 2007, <UK>, University of Sheffield
  3. A.Egner-Walter, M.Kothen, 2006, Using stress simulation to tackle distortion and cracking in castings, Metal-lurgical science and technology, Teksid Aluminium, Italy, том Vol.24 No.2, стр. стр. -
  4. Николов, Н. Д., 2009,TECHSYS'2009: Пресмятане на остатъчни напрежения и деформации в отливки по метод на крайните елементи с програмен пакет ANSYS, Пловдив, България, стр. стр. 197
  5. Николов, Н. Д., 2009,І Научна конференция с международно участие по авиационна, автомобилна и железопътна техника и технологии “БулТранс-2009”: Особености при пресмятане на остатъчните напрежения и деформации в лята греда за заден мост на товарен автомобил, Созопол, България, стр. стр. 149-152

Издание

ХVІ Международна научно-техническа конференция “trans& МOTAUTO ’09”, том 2, стр. стр. 52-54, 2009, България, Слънчев бряг, ISSN 1313-5031

Пълен текст на публикацията

Autors: Nikolov, N. D., Lazov, L. D.
Title: Calculation and analysis of the heavy vehicle rear axle cast beam residual stress and deformations
Keywords: steel casting, residual stress, residual deformation, finite element method, computer simulation

Abstract: In this article the residual stresses and residual deformations in heavy vehicle rear axle cast beam are shown and analyzed. These parameters are calculated by computer simulation using the finite element method. It is shown that the residual stresses are higher only in some areas that are labeled and explained. It is also shown that the residual deformations are under the permissible limit. Major source of residual stresses are metal coolers of flanges and the bases of the feeders. An overall heat treatment to remove stresses in the finished product is recommended.

References

  1. P. Beeley, 2001, Foundry Technology, Second edition, Oxford, UK, Butterworth-Heinemann
  2. A. Paine et al., 2007, Validation of stress prediction during solidification of cast components, Solidification Processing 07 Conference, pp. 1-6, 23-25 July 2007, <UK>, University of Sheffield
  3. A.Egner-Walter, M.Kothen, 2006, Using stress simulation to tackle distortion and cracking in castings, Metal-lurgical science and technology, Teksid Aluminium, Italy, том Vol.24 No.2, стр. стр. -
  4. Николов, Н. Д., 2009,TECHSYS'2009: Пресмятане на остатъчни напрежения и деформации в отливки по метод на крайните елементи с програмен пакет ANSYS, Пловдив, България, стр. стр. 197
  5. Николов, Н. Д., 2009,І Научна конференция с международно участие по авиационна, автомобилна и железопътна техника и технологии “БулТранс-2009”: Особености при пресмятане на остатъчните напрежения и деформации в лята греда за заден мост на товарен автомобил, Созопол, България, стр. стр. 149-152

Issue

ХVІ International scientific-technical conference “trans&МOTAUTO ’09, vol. 2, pp. 52-54, 2009, Bulgaria, Sunny beach, ISSN 1313-5031

Full text of the publication

Вид: публикация в национален форум с межд. уч.