Autors: Gadzheva-Nedelcheva, M. G., Daulova, I. A.
Title: METHODOLOGY FOR OBTAINING COMPLEX COLOUR TONES IN THE EDUCATION OF COLOUR THEORY
Keywords: Colour, complex tones, harmony,colour composition,experiment

Abstract: The purpose of the research is to prove that the mechanical mixing of colour tones in the proposed unusual and non-standard way is a means of educating on the one hand style and taste in learners to complex and unusual colour tones and shades, and on the other hand knowledge and skill for handling colour in a variety of pictorial techniques. The result of the overall work process passes through valuable student works of conceptual art, which are a consequence of specific task conditions, a way imperceptibly, without prior prediction and planning of the result, through surprise to achieve the desired goal - namely, the ways to generate colour solutions without a smooth transition of darkening and lightening. The purpose of the tasks set in this way is through repeated repetition over the years of experience, which always leads to successful results, it can be argued that the methodology works in the direction of the goal.

References

  1. Balkanski, D. (2016). Балкански Д. (2016). Някои проблеми на самостоятелната работа на учениците в обучението по изобразителни изкуства. Сборник научни трудове от пътуващ семинар Белград – Любляна – Италианска ривиера – Загреб – 03.05. – 11.05., Иновации в образованието. ШУ „Епископ Констатин Преславски“ – Педагогически Факултет.
  2. Dzhadzhev, I. (1985). Джаджев, И. (1985). Беседи по естетика. София: Издателство „Народна младеж“.
  3. Evtimova, M. (2015). Евтимова, М., (2015). Цвят и въздействие. София: Издател „Група Цвят – България“.
  4. Florenski, P. (2013). Флоренски, П., (2013). Пространство, време, творчество. София: Издателтво „Изток-Запад“.
  5. Gyulchev, N. (2009). Гюлчев, Н., (2009). Композиция и художествено-изобразителната дейност на детето. В. Търново: Унив. изд. „Св. св. Кирил и Методий”.
  6. Gyulchev, N. (2010). Гюлчев, Н., (2010). Развитие на цветовото възприятие в предучилищното детство чрез изобразителната дейност. Списание. „Педагогически алманах“ 18 (2): 137-160.
  7. Gyulchev, N. (2006). Гюлчев, Н., (2006). Форми на учебна работа в художестеноизобразителната дейност на детето. Списание. „Педагогически алманах“ 14 (1): 263-297.
  8. Gyulchev, N. (2004). Гюлчев, Н., (2004). Формиране на усет за цветосъчетание у пет-седем годишните деца. In: Сборник „120 години предучилищно възпитание “. В. Търново: Издателство „Слово“.Kandinski, V. (1998). Кандински, В. (1998). За духовното в изкуството. София: Издателство „Лик“.
  9. Krasteva, A. (2005). Кръстева А., (2005). Единство на познавателното и оценъчното отношение у учениците. Сборник „Педагогика и методика“. ВТУ “Св. св. Кирил и Методий” . с. 47-52.
  10. Luscher, M. (1970). The Luscher Color Test. UK: Cape.
  11. Lusher, M. (2008). Люшер, M., (2008). Какого цвета ваша жизнь. Закон гармонии в нас. Практическое руководство. Москва, Россия: Институт консультирования и системных решений.
  12. Mihova, M. (2005). Михова, М. (2005). Един поглед върху преподаването. Сборник „Педагогика и методика “. Университетско издателство „Св. Св. Кирил и Методий “. с. 23- 34.
  13. Minkova, V. (2020). Минкова, В. (2020). Бяла книга на дизайна. Електронен учебник. София: Национална художествена академия.
  14. Minkova, V. (2022). Минкова, В. (2022). Цветознание. Електронен учебник. София: Национална художествена академия.
  15. Raychev, R. (2005). Райчев, Р. (2005). Цветовете в изкуството. София: Издателство „Лик“.
  16. Spasova, P. (2022). Спасова, П. (2022). Семпли скици по естетика. София: ИК "Проф. Петко Венедиков".
  17. Spasova, P. (2016). Спасова, П. (2016). Кратък пътеводител през европейската философия. София: ИК "Проф. Петко Венедиков".
  18. Spasova, P. (2016). Спасова, П. (2016). Кратък пътеводител през европейската философия. София: ИК "Проф. Петко Венедиков".
  19. Tsankova, T. (2018). Цанкова Т. (2018). Изграждане на пространството в пейзажа чрез цветовее като изразно средство от ученици в пети – шести клас. Дисертация. Пловдив – Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев” – Пловдив. Факултет „Изобразителни изкуства”. Катедра „Изящни изкуства”. Пловдив.

Issue

European CommEuropean Common Laboratory for Pedagogical Action-Research and Student-Centred Learning (ELaRA), vol. 1, issue 2, pp. 214, 2024, Bulgaria, ISSN 2815 - 5254

Copyright Technologies and Techniques to Support Sustainable Education in the Academic Sphere - Cоnference proceedings

Вид: пленарен доклад в международен форум, публикация в реферирано издание